recept!

-linnéa

eftersom största delen av min dag har bestått av att städa har jag även hittat en del saker som jag antingen tappat bort eller helt enkelt glömt att jag hade. jag minns att jag tidigare samlade på en massa recept, allt från olika bakverk till fiskrätter(?) så gamla är dessa! att jag har rätter på kött är ett tecken på att vissa av recepten är ordentligt gamla. de flesta av dessa recept har jag såklart prövat att göra. denna receptbok hittade jag när jag städade.


nu hade jag tänkt dela med mig av ett recept som helt klart är ett av mina favoriter!

brownies

250 g smör
4 dl vetemjöl
4 dl socker
1 tsk bakpulver
4 ägg
2 dl gräddfil
2 del hasselnötter (hackade)
smör&ströbröd till formen

du behöver: kastrull, skål, bunke, skärbräda, kniv och en avlång bakform(30x12cm)

1. sätt ugnen på 200 g. smörj och bröa en form.
2. hacka hasselnötterna
3. smält chokladen i ett vattenbad. fyll kastrullen till hälften med vatten och låt det koka upp på medelvärme, sänk värmen lite och sätt en skål vanför kastrullen. bryt chokladen i mindre bitar, lägg den i skålen. rör om då och då med en sked tills all choklad har smällt. ta bort kastrullen från värmen och lyft ac skålen med en grytlapp.
4. blanda mjöl, socker och bakpulver i bunken, rör om ordentligt. knäck ner äggen och blanda i gräddfil och den smälta chokladen, rör om. häll sedan i hasselnötterna.
5. häll smeten i bakformen och sätt in den i ugnen i 20 minuter.
6. ta ut formen och låt kakan svalna en stund innan du skär den.

smaklig måltid, den är ljuvlig!




i min såkallade "recept bok" där jag bevarar mina recept hittade jag även några teckningar som min kompis filippa har ritat till mig sen länge tillbaka!

    


min mamma har varit borta nu i några dagar för att arbeta med något, jag är inte riktigt insatt. hur som helst kom hon hem med ett par jättefina silverörhängen till mig!


syster kom in mitt i allt för att prata lite, så jag passade på att fota henne lite
  



i helgen blir det nolia. hade först tänkt gå imorgon med bull& filippa men kom då på att jag slutar jobba 3, är hemma fyra och nolia stänger 6. så det får som sagt vänta till helgen.

sthlm blir den 11 till runt skolan börjar. måste bara se till att vara hemma då min storasyster kommer hem! lägger upp en bild på henne senare, vet att det inte alls är många som varken träffat eller sett henne.

nu ska jag lägga till några fler recept i min receptbok och sedan planera sthlm med mamma.
hörs senare!


Kommentarer
Postat av: Anonym

haha vad roligt, det där måste jag kika närmare på nästa gång jag är hos dig! funny funny att du hade sparat det dessutom :)

2009-08-04 @ 16:06:04
URL: http://filippen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0