början av skåneresan!

- Linnéa
fredag
kan väl inte säga att resan började speciellt bra till skåne haha! tanken var att jag skulle stiga upp klockan sex för att hinna med det sista innan jag skulle möta upp my och hennes familj klockan åtta. men jag blev väckt av my som ringde mig åtta och sa att dom var utanför! jag lyckades försova mig.. jag förklarade läget och dom sa att dom ändå skulle förbi en affär och handla lite innan, så en kvart senare ringde dom och då var jag klar. snacka om bra jobbat för att vara jag! hann dock inte äta frukost så det fick bli i bilen.

första stoppet blev i sundsvall där vi stannade snabbt för att äta. vi åkte vidare och mitt i allt stannade bilen som tur var hände detta just vid en vändningspunkt där vi kunde stanna. mys pappa upptäckte snabbt felet och lyckades fixa detta. vi åkte vidare och bilen stannade 3 gånger till. fjärde och sista gången stannade bilen riktigt nära en bilverkstad som kunde fixa bilen. eftersom det var en del till bilen som gått sönder behövdes en ny del. att inhandla den och montera den tog ca 2 timmar innan vi kunde åka vidare. jag och my började se en film men somnade lika snabbt på verkstaden. vi blev väckt av personalen som meddelade att bilen var just klar och att vi kunde åka viadre. vi åkte vidare och nästa stopp blev sthlm där vi spenderade natten hos en bekant till mys familj.

lördag
dagen efter vaknade vi åtta i ett rum som var otroligt varmt. det blev frukost sen åkte vi vidare runt 9. mellan ssthlm och skåne stannade vi endast en gång för att inhandla lite mat.eftersom jag och my somande gick resan betydligt fortare. vi var framme i ystad runt halv 5 till mys morbror där vi bodde.. det första vi gjorde när vi kom fram var såklart att ta ett dopp i poolen. tror det eller ej, men det var närmare 30 grader när vi kom ner hit. så inget kunde ha varit bättre än ett dopp i poolen! senare blev det middag och film(the notebook). därefter somande vi.

söndag
vi vaknade upp i ett stekhätt rum(vaknade av värmen) klockan halv 11. åt frukost med alla vi bodde med. mys söta mormor kom med frallor till frukost. därefter tog vi en dusch och gjorde sedan i ordning oss innan vi skulle in till själva ystad. där mötte vi upp en gammal barndomskompis till mig, vi tog en fika och fortsatte sedan till mys mormor som bor mitt i ystad. där satt vi i några timmar och käkade glass och pratade om allt och inget. runt middagstid kom mys pappa och hämtade upp oss och vi åkte hem. under väntan på mat såg vi en film som hette " imse vimse spindel" (fyfan, se den inte!). mys pappa lagade mat, det blev tacos. underbart gott! efter middan planaerade jag och my upp kommande dagar.

Måndag

eftersom det var så stekhett i tidigare rum vi sovit i bestämde vi oss för att byta till uterummet, där det var betydligt svalar att vakna till. vi gjorde oss i ordning och fick sedan skjuts till ystad. där gick vi runt en hel dag och shoppade och åt mat. kan lova att det var kul att promenera igen ens ystad där man tidigare bott! senare blev det övernattning hos mys mormor som lagt underbart god mat till oss. vi såg även en film, "the game".

Tisdag
vi hade ställt väckar klockan på åtta för att hinna gå en sväng på munkmarknaden i ystad innan vi skulle möta upp lina(vår guide haha) för att åkta till malmö. det enda jag kan säga är att det finns så otroligt mycket mer att upptäcka i malmö än umeå.. vi stannade en hel dag men hann ändå inte med alla butiker som vi ville besöka. vi stannade förstått och åt i mellan åt på ett ställe som hette "china food, take away". bra pris och det smakade underbart! vi fortsatte vår shopping och hittade massa smått och gott: nitarmband(otroligt glad att jag hittade dessa, letat som en tok!), nitar, linnen, kjol, hårprodukter, parfym, hudkräm, smycken, och foundation. eftersom rean hade börjat och det var otroligt fint väder var det mer än massor av folk. att bara promenera runt i malmö var en otrolig upplevelse. om ni frågar mig ser malmö ut som ett sagoland. efter flera timmars spring i affärer tog vi åget tillbaka in till ystad. där väntade mat gjord av mys mormor och mys pappa, alltid lika gott!

bilder kommer självklart upp senare!


Kommentarer
Postat av: Filippa

det verkar som att du har riktigt trevligt hörru! kan förstå att det är kul att vara tillbaka i ystad igen!



mmm, malmö är nice, var där med lova i sjuan :) ska till sthlm i sommar nån gång, och jag hoppas det blir samtidigt som du för det skulle ÄGA



Ha en asrolig resa nu, så ses vi om inte alltför länge hoppas jag. Kram

2009-07-08 @ 00:28:56
URL: http://filippen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0