chokladkaka!

- Linnéa

nu ska jag lägga upp ett recept på en chokladkaka som emmy bett mig göra!
jag serverar den inte förens nästa dag när den har fått stå ett tag.
man kan om man vill byta ut mot ljusare choklad men jag föredra med 70 procent cacao!

600 g mörk choklad(70 %)
400 g smör
4 ägg
1 1/3 dl socker

bryt chokladen i bitar i en kastrull. tillsätt smöret och smält på låg värme. rör då och då tills allt har smällt. låt stå och svalna.

blanda ägg och socker med elvisp till tredubbel volym. vänd ner en fjärdedel av den smälta chokladblandningen med en slickepott. tillsätt sedan resten av chokladblandningen och rör försiktigt tills allt är väl blandat.

häll smeten i formen. grädda mitten av ugnen i 170 grader i cirka 8 minuter. kakan ska bli ganska mjuk, inte fast. frestan inte att låta kakan vara inne för länge. ta ut och låt svalna i formen.





Kommentarer
Postat av: emmy

mums! tack Linnéa!

2010-06-05 @ 10:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0